Kun je naar de sauna als je zwanger bent?

Als je zwanger bent, kun je naar de sauna gaan als je dat voor je zwangerschap ook regelmatig deed. Veel vrouwen hebben tijdens hun zwangerschap last van het vasthouden van vocht. Een bijkomend voordeel van de sauna is dat je gemakkelijk overtollig vocht verliest. 

De eerste drie maanden
Waar moet je nu precies rekening mee houden? In de eerste drie maanden is het onverstandig om naar de sauna te gaan. Je kindje is zich dan nog volop aan het ontwikkelen. 

Na de eerste drie maanden
Na de eerste drie maanden kun je een bezoek aan de sauna brengen. Ga niet op het hoogste bankje zitten, maar blijf op het laagste bankje zitten. Het is verstandig om niet meer dan 10 minuten in de sauna te blijven zitten. Op die manier kan je lichaamstemperatuur maximaal een graad stijgen. Als je lichaamstemperatuur nog hoger wordt, kan je lichaam in een kunstmatige koortsstand komen. Dit kan gevaarlijk zijn voor de baby. Tijdens je zwangerschap heeft je lichaam meer moeite om zich aan de omgevingstemperatuur aan te passen, neem daarom na je rondje sauna extra veel rust.

Wat kan ik niet gebruiken?
De infraroodsauna mag je niet gebruiken tijdens je zwangerschap. De straling van de infraroodlampen kan schadelijk zijn voor je baby. Ook een bezoek aan de zonnebank is af te raden tijdens je zwangerschap. De combinatie van hormonen en uv-straling kunnen zorgen voor een ‘zwangerschapsmasker’ in je gezicht. Een zwangerschapsmasker is een pigmentstoornis waarbij donkerbruine vlekken op de huid ontstaan.

De laatste zes weken
De laatste zes weken is het onverstandig om in een dompelbad te gaan zitten. Je zou al ontsluiting kunnen hebben en je kunt dan iets meer kans hebben op een infectie. Het is dan ook niet verstandig om gebruik te maken van andere baden waarin je gaat zitten, zwemmen of drijven. Om af te koelen kun je het best gebruik maken van een koude douche of een koud water slang.

Meest gelezen