Na inspanning komt ontspanning! Sauna, sport en gezondheid is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tegenwoordig is in elke sportschool wel een saunacabine te vinden. Wat voor invloed heeft zo’n hete sauna nu precies op je spieren?

Krachttraining
Ben je iemand die veel aan de gewichten hangt en erg houdt van krachttraining? Dan is het juist heel erg goed om na je training een rondje sauna mee te pakken. Door de warmte ontspannen je spieren en door het zweten worden de melkzuren (afvalstoffen) uit je spieren afgevoerd. Hierdoor herstellen je spieren sneller en krijg je minder snel last van spierpijn. Je krijgt ook extra toevoer van zuurstof naar je spieren door het afvoeren van de melkzuren.

Uithoudingsvermogen
Daarnaast is een rondje sauna na het sporten goed voor je uithoudingsvermogen. Door de hitte moet je dieper ademhalen. De ademhalingsspieren zijn extra verwijd waardoor je uithoudingsvermogen verbetert. Blijf niet langer dan 10 minuten in de sauna. Je hebt tijdens het sporten al veel energie verbruikt en een rondje sauna kost je lichaam ook veel energie. Als je te lang blijft zitten loop je de kans dat je lichaam haar energie uit spieren gaat halen. Dit zou ten koste gaan van de training die je zojuist gedaan hebt!

Halve liter water
Een rondje sauna is ook ontzettend fijn om te ontspannen na een intensieve training. Vergeet daarbij niet om voldoende water te drinken. Door het sporten ben je al veel vocht verloren en in de sauna verlies je ook veel vocht. Probeer minstens een halve liter water te drinken na je training. Wil jij ook ontspannen na het sporten? Reserveer je Dagje Wellness hier.