Ontstressen in de winterkou

In de kou blijven we al snel binnen, dichtbij de verwarming. En dat terwijl de frisse winterse lucht juist zo goed voor ons is! Naar buiten gaan in de winter heeft niet alleen voordelen voor je gezondheid, maar op die manier kun je ook nog eens genieten van de mooie omgeving. De voordelen van buiten zijn in de winterkou op een rij.

1. Voorkom een somber gevoel
Een gebrek aan vitamine D zorgt voor een moe en lusteloos gevoel, een gevoel wat veel mensen hebben in de winter. Vitamine D zit in bepaalde voedingsmiddelen, bijvoorbeeld in vette vis. Daarnaast maakt je lichaam zelf ook vitamine D aan. (Zon)licht stimuleert je lichaam om meer vitamine D aan te maken. Als het kouder is blijven we sneller binnen, waardoor we minder (zon)licht tot ons krijgen. De aanmaak van vitamine D neemt dan af. Door in de winter regelmatig naar buiten te gaan zorg je ervoor dat je voldoende vitamine D tot je krijgt, zodat je je sombere gevoelens de baas bent.

ontstressen in de winterkou groot

2. Verbeter je weerstand
Door lang binnen te blijven verlaag je je weerstand. Virussen gedijen goed in een warme, aangename omgeving, zeker als er niet regelmatig geventileerd wordt. Daar komt nog bij dat je lichaam minder goed is gewend aan de koude temperaturen, waardoor je sneller een koudje oploopt als je ineens de winterkou trotseert.

3. Ontstressen
Een wandeling door de winterkou is ook heel erg ontspannend. Dat vinden wij niet alleen, maar is ook wetenschappelijk bewezen. Tijdens een wandeling maken je hersenen ontspannende neuronen aan, die helpen tegen stressgevoelens, angst en een depressief gevoel.

Ik wil ook ontstressen in de winterkou