3 tips om je FoMo (Fear of Missing out) de baas te zijn

Een constante onrust en de angst om iets te missen. FoMo (Fear of Missing out) is een syndroom dat tegenwoordig steeds vaker voor komt. We hebben zelf ook de proef op de som genomen en ervaren hoe een dagje offline in zijn werk gaat. Herken jij de trekjes? Geen paniek! Wij hebben de 3 beste tips om je FoMo de baas te zijn.

je fomo de baas

1. Creëer rustmomenten
Cold turkey stoppen is natuurlijk lastig. Social media en onze smartphone zijn inmiddels verweven in ons hedendaagse leven. Je kunt beter korte rustmomenten inlassen op een dag. Ga eens lunchen, de stad in of boodschappen doen zonder je telefoon of leg je telefoon op een plek waarbij je ‘m niet snel kunt pakken. Dit heeft twee voordelen: je hebt niet alleen een moment van rust, je bent je ook meer bewust van hoe vaak je je telefoon (onnodig) erbij pakt.

2. Zet je meldingen uit
Is je telefoon wegleggen even een brug te ver? Schakel dan eens al je notificaties uit. Het lampje dat constant knippert of je scherm dat elke keer oplicht leidt je onbewust toch af. Hierdoor kun je je minder goed concentreren. Een ander nadeel is dat je zo erg afgeleid bent, dat je niet geniet van het ‘nu’. Daarnaast is het ook veel minder gezellig voor je omgeving als je om de paar minuten op je telefoon zit.

3. Wees je bewust van je gedrag
Na je offline momenten van rust ben je je veel meer bewust van je gedrag. Even kijken of je nog updates hebt of je scherm laten oplichten... Bij alles vraag je je ineens af waarom je dat nu eigenlijk om de paar minuten doet. 

Ik wil van mijn FoMo af en een dagje offline ervaren