3 manieren om helemaal tot rust te komen

Genoeg rust en ontspanning nemen is net zo belangrijk als voldoende slapen. Als je te weinig rust neemt, kun je last krijgen van stressreacties. Een voorbeeld van een stressreactie is een verhoogde bloeddruk en een versnelde hartslag. Die stressreacties zorgen ervoor dat je lichaam teveel adrenaline aanmaakt, waardoor je rusteloos wordt. Gevolg? Je komt in een vicieuze cirkel terecht waarbij je constant vermoeid bent. Je kunt niet slapen omdat je te rusteloos bent en je bent vermoeid omdat je niet kunt slapen. Gelukkig zijn er een aantal verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je goed kunt ontspannen.

Gezellige dingen doen
Ben jij niet zo goed in simpelweg ‘niets’ doen? Samen leuke dingen doen zorgt ook voor ontspanning. Zo ben je er even uit en verzet je je gedachtes. Bijpraten met een vriendin, een middagje winkelen of samen lunchen, ook dat is ontspanning.

DW hazeslaapjes Afbeelding 1140x675

Focus je op één ding
Hoe vaak we ook herhalen dat we goed zijn in multitasken: dat zijn we eigenlijk niet. Als we ons op meerdere dingen moeten focussen krijgen we onbewust stress. Onze hersenen zijn constant aan het nadenken over alle dingen die we nog moeten doen waardoor er alsnog een stressreactie ontstaat. Niet doen, dus!

Wellness
Wil je je helemaal overgeven aan ontspanning? Dan is een Dagje Wellness misschien iets voor jou. Zo kun je een aantal rondjes sauna doen (lees hier hoe dat werkt), ontspannen in de vele baden of uitrusten in de rustruimtes. Het komt geregeld voor dat mensen zelfs bijslapen tijdens zo’n dagje omdat ze helemaal tot rust komen. Gerard Kerkhof, hoogleraar psychofysiologie, vertelt dat één tot twee uur bijslapen het stofje afbreekt dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Zelfs als je heel weinig tijd hebt, kun je dus ontspannen!

Neem rust met een Dagje Wellness