Rondje sauna

Bij je bezoek aan een wellnessresort hoort natuurlijk een rondje sauna. Ga je voor het eerst en weet je niet zo goed hoe een rondje sauna gaat? Wij leggen het hieronder graag voor je uit!

1. Warm douchen
Begin je rondje sauna fris door eerst een douche te nemen. Vergeet je niet goed af te drogen, een droge huid zweet namelijk makkelijker! 

2. Voetenbad
Bereidt je lichaam alvast voor op de sauna door op te warmen met het voetenbad. Blijf 5 tot 10 minuten in het voetenbad. 

3. De sauna
Ben je goed opgewarmd? Dan is het tijd om de sauna in te gaan. Kies een temperatuur die voor jou prettig aanvoelt. Er zijn namelijk al sauna's vanaf 50 graden Celsius. We raden je aan om niet langer dan 15 minuten in de sauna te blijven. Dat kun je het best in de gaten houden door middel van de zandlopers die aan de muur hangen. Je hoeft het kwartier natuurlijk niet uit te zitten. Je kunt de sauna verlaten zodra de hitte niet meer prettig aanvoelt.

4. Afkoelen
Het is erg belangrijk om na de sauna goed af te koelen. Als je niet goed af koelt, kun je namelijk hoofdpijn krijgen. Ga je liever niet in het gevreesde dompelbad? Je kunt ook afkoelen onder de neveldouche of door een wandeling in de buitenlucht. Vergeet ook de stortemmer en de koudwaterslang niet.

5. Opwarmen en rusten
Na het afkoelen warm je weer eventjes op in het voetenbad, zodat je lichaam weer op een behagelijke temperatuur komt. Daarna kun je heerlijk uitrusten in één van de vele rustruimtes of bij mooi weer op de ligweide. Neem minimaal 20 minuten rust. Het opwarmen en afkoelen kost je lichaam namelijk erg veel energie. Ben je helemaal uitgerust? Dan kun je weer beginnen met een nieuw rondje sauna.